Sulmona: Abruzzo's Prettiest Town
ITA:
One of the prettiest towns in , the ancient Sulmona stands in an ideal location, between two national parks, not far from the beaches of the Adriatic coast and less than two hours from Rome; it is the main town in the Valle Peligna.
The birthplace of the Latin poet Ovid, who is remembered with a bronze statue in Piazza XX Settembre, one of the town’s main squares, Sulmona boasts a number of interesting historic sights.
Corso Ovidio is the town’s main street, connecting the Cathedral and main squares; it is lined with palaces, churches, shops and cafés.
The 11th-century Cathedral was erected on the site of a Roman temple. It was rebuilt in the Baroque style after the 1706 earthquake. The crypt however has maintained its original Romanesque look.
Palazzo Annunziata has retained its original style which dates back to the late Middle Ages/early Renaissance, having survived to the earthquake of 1706, which destroyed many buildings. Inside, a museum illustrates the Roman history of the city and includes a series of artifacts.
The Baroque Church of SS. Annunziata has a beautiful interior and bell tower.
Sulmona’s main square, Piazza Garibaldi, hosts two major festivals every year: in summer, the Giostra Cavalleresca re-enacts medieval times through a palio-style event with a horse race. At Easter, a procession of a statue of the Madonna known as the ‘Madonna che Scappa’ see the bearers run across the square to meet a statue of the resurrected Christ. The piazza features a large Baroque-era fountain, a 12th-century Gothic aqueduct and hosts an open-air market twice a week, on Wednesdays and Saturdays.
To complete your visit of Sulmona, you should try the local delicacy: confetti, sugared almonds usually given as presents for special occasions such as weddings. Confetti can also be used as decorations: the local artisans for example color them and craft them into flowers and other fancy creations.Â
Source: .
Una delle città più belle d'Abruzzo, l'antica Sulmona si trova in una posizione ideale, tra due parchi nazionali, non lontano dalle spiagge della costa adriatica, e a meno di due ore da Roma; è la città principale della Valle Peligna.
Luogo natale del poeta latino Ovidio, ricordato con una statua in bronzo in Piazza XX Settembre, una delle principali della città , Sulmona vanta una serie di interessanti siti storici.
Corso Ovidio è la strada principale della città , che collega la Cattedrale e le principali piazze; è fiancheggiata da palazzi, chiese, negozi e caffetterie.
La cattedrale dell’11° secolo venne eretta sul sito di un tempio romano. Fu ricostruita in stile barocco dopo il terremoto del 1706. La cripta, tuttavia, ha mantenuto il suo aspetto romanico.
Palazzo Annunziata ha mantenuto il suo stile originale che risale al tardo Medioevo / primo Rinascimento, essendo sopravvissuto al terremoto del 1706, che distrusse molti edifici. All'interno, un museo illustra la storia romana della città e include una serie di artefatti.
Gli interni della chiesa barocca di SS. Annunziata, così come la torre campanaria, sono molto belli.
La piazza principale di Sulmona, Piazza Garibaldi, ospita due importanti festival ogni anno: in estate, la Giostra Cavalleresca rievoca il Medioevo attraverso un evento in stile Palio con corsa di cavalli. A Pasqua, la processione di una statua della Madonna, nota come la Madonna che scappa, vede i portatori correre attraverso la piazza incontro a una statua del Cristo risorto. In Piazza Garibaldi si possono ammirare una grande fontana barocca, un acquedotto gotico del 12° secolo, mentre due volte a settimana, il mercoledì e il sabato, c’è un mercato all'aperto.
Per completare la visita di Sulmona, si dovrebbe provare la specialità locale: i confetti, di solito dati come regali per le occasioni speciali come i matrimoni. I confetti possono anche essere utilizzati come decorazioni: gli artigiani locali per esempio li colorano e trasformano in fiori e altre creazioni di fantasia.